Album artwork for Phantom Studies

Phantom Studies Dettmann | Klock

Release date: January 27, 2017
Cat No: O-Ton 100
Barcode: 880319781216
2x12"
O-Ton 100
21,90 €
Berghain residents Ben Klock and Marcel Dettmann link back to Ostgut Ton’s label launch in 2006 with their first studio collaboration in ten years and the extended Phantom Studies, on occasion of the one hundreth O-TON 12“ EP release.

With Phantom Studies Dettmann | Klock channel their first joined releases Dawning (2006) and Scenario (2007) from over a decade ago with their first co-production in ten years. On this extended, 40-minute 2x12" EP Marcel Dettmann and Ben Klock parlay their deep personal alliance and musical repertoire through emphasis on new functional Techno as much as hypnotic, melodic and soulful music by thinking outside the box. The seven new, original tracks reflect these attributions by communicating to the needs and expectations of both DJs and home audio listeners, but not neglecting one over the other.

The opening track “Phantom Studies” perfectly combines this spirit with one leg on the floor and one on the couch: the brittle beginning is soon outpaced by a subtle kick, meandering, mesmerizing harmonies, hi-hats and clave sounds as well as bells that join the ranks of Techno music's vast past. Very much a musical piece, evocative and powerful. This aesthetic is present throughout this record, interconnecting home with club settings: “The Room” is likely the darkest piece, decelerated, drone-heavy, menacing and pitch black with Marcel Dettmann on vocals; “Prophet Man” is a laid-back, pulsing Dub Techno piece with plenty of synth pads left and right, nestling a spoken-word sermon by Ben Klock – but not as dead serious as you may think, hence the giggles; “The World Tonight” puts shimmering, frisky synth melodies into the focus while the kick adds some muscularity and ecstasy.

Of course there's something for club use: “No One Around” is a prototypic tool, relentlessly pounding at 134 bpm with an uncompromising sudden start / end; Clocking in at 124 bpm “Bad Boy” lives up to its name through multifaceted hi-hat patterns and swirling synth progressions; “The Tenant” closes out this release with distorted, bending, brazen Acid textures, noisy, dazing vocal samples atop a steady kick drum, completed by a fitting valediction: “Good night!”

Phantom Studies underlines Dettmann | Klock's mutual musical vision – be it in regards of their twelve-year residency at Berghain or challenging dancefloors around the globe.
Die Berghain-Residents Ben Klock und Marcel Dettmann knüpfen mit ihrer ersten Studiokollaboration seit zehn Jahren – Phantom Studies –anlässlich der hundertsten O-TON 12“ EP-Veröffnetlichung an die Ostgut Ton-Labelgründung 2005 an.

Mit den Phantom Studies beschwören Dettmann | Klock den Geist ihrer ersten gemeinsamen Veröffentlichungen Dawning (2006) und Scenario (2007). Die neue doppel 12" EP ist ihr erstes gemeinsames Release in zehn Jahren, mit dem 40-minütigen Release bauen Marcel Dettmann und Ben Klock ihre tiefe persönliche Verbindung und das gemeinsame musikalische Repertoire aus, betonen funktionalen Techno ebenso wie hypnotische, melodische und beseelte Musik, frei von Konventionen. Die sieben neuen Stücke reflektieren diese Attribute, richten sich an die Bedürfnisse und Erwartungen von sowohl DJs als auch anderen Musikliebhabern, beide nicht außer Acht lassend.

Das eröffnende Stück „Phantom Studies“ kombiniert diesen Geist perfekt, mit einem Bein auf dem Dancefloor und einem auf der Couch: der spröde Beginn wird schnell von einer scharfen Kick, mäandernden, hypnotisierenden Harmonien, Hi-hats und Klanghölzern eingeholt, daneben erklingen Glocken, aus einem Guss mit der reichen Vergangenheit des Genres Techno. Ein sehr musikalisches Stück, atmosphärisch und kraftvoll. Diese Ästhetik zieht sich durch den ganzen Tonträger, das Heim- und Clubsetting miteinander verbinden: „The Room“ ist das wohl düsterste Stück, entschleunigt, Drone-lastig, bedrohlich und kohlrabenschwarz mit Vocals von Marcel Dettmann; „Prophet Man“ ist ein zurückgelehntes, pulsierendes Dub Techno-Stück mit allerlei Synthflächen links und rechts, eingerahmt von einem spoken-word-Psalm von Ben Klock –aber nicht so bierernst wie man denken mag, deshalb das Gekicher; „The World Tonight“stellt flirrende, muntere Synthmelodien in den Mittelpunkt, während die Kick für Muskulosität und Ekstase sorgt.

Klar gibt’s auch was für den Club: „No One Around“ ist ein prototypisches Tool, hämmert unnachgiebig bei 134 BpM samt kompromisslos-plötzlichem Anfang / Ende; „Bad Boy“wird mit 124 BpM seinem Namen gerecht und setzt auf vielfältige Hi-hats und wirbelnde Synthsequenzen; mit „The Tenant“ endet dieses Release mit verzerrten, sich dehnenden, metallisch klingenden Acid-Texturen, lärmenden, verstörenden Vocalsamples über einer steten Kickdrum, komplett mit einer recht passenden Schlussformel: „Good night!“

Phantom Studies unterstreicht die gemeinsame musikalische Vision von Dettmann | Klock – sei es bezüglich ihrer zwölfjährig andauernden Berghain-Residency oder weltweit Tanzflächen herauszufordern.

Kompakt Newsletter

Stay in the loop and subscribe to our webshop newsletter

Follow Kompakt